Syllabus des cursus de Centrale Lille

Master Nanosciences et Nanotechnologies / Parcours Emergent technologies for Advanced Communication Systems

Semestre 3

BCC 1 Appropriate the novel and innovative technologies

UE 1 Sensor and Actuator Technologies

Sensor and Actuator Technologies
Libellé du cours : Sensor and Actuator Technologies
Département d'enseignement : EEA / Electronique Electrotechnique Automatique
Responsable d'enseignement : Monsieur PHILIPPE PERNOD
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 0
Grille des résultats :
Code et libellé (hp) : MR_ETECH_S3_SAT - Sensor and Actuator Technologi

Equipe pédagogique

Enseignants : Monsieur PHILIPPE PERNOD
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

The objectives of the module are: 1) to understand the physical foundations of systems specific to the fields of sensors and actuators with a particular emphasis on active materials (dielectric, magnetic, magneto-electric), in particular in thin films, nanostructured and functionalized for micro- and nano-scale applications, 2) learn to establish specifications, choose a technology, choose manufacturing methods, design, characterize and build a solution that meets specifications in different application areas of intelligent systems and environments. Short program: - Introduction to micro-nano-systems and their roles in intelligent systems and environments - Active dielectric materials: Polarization mechanisms, Piezoelectricity mechanisms and models, Electrostriction, Pyroelectricity and Ferroelectricity. - Magnetic active materials: Mechanisms of magneto-elastic interactions (exchange and spin-orbital interactions, magnetic order, giant magnetostriction, magneto-mechanical coupling), Magnetic and structural phase transitions induced by magnetic field, giant nonlinearities, ... - Multi-ferroic / Magneto-electric materials. - Applications: Micro-sensors (pressure, accelerometers, gyroscopes, biosensors, etc.), micro-actuators (micro-pumps, microvalves, micro-motors, microswitchs, etc.), ultrasonic transducers and PMUTs, functional electronics (tunable and reconfigurable components and circuits ) ...

Objectifs pédagogiques

By the end of the course, the student will be able to: - Understand the concepts and formalism of active materials - To study theoretically, numerically and experimentally the active properties of ferroic materials (magnetic and dielectric) - To link the properties of ferroic materials to their technological applications - To design micro-sensors and micro-actuators based on active materials for intelligent systems and environments

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Continu
Commentaires: o Knowledge quiz on the course part o Homework (solving exercises and problems) o Practical reports: Design and simulation project of a sensor or actuator based on active materials using Comsol Multiphysics (Ex: Pressure sensor, Magnetostrictive actuator or Micro-actuator or piezoelectric, ...)

Ressources en ligne

- Course materials and exercises - Reference books - Links to online courses or videos - Matlab - COMSOL Multiphysics simulation software, tutorials and examples

Pédagogie

- Lessons: 32 hours - Teaching is organized in seminars, followed by self-study time through provided quizzes, exercises, readings and online videos - Practical work: 24 H - Project of design and simulation of a sensor or actuator using Comsol Multiphysics (Ex: Pressure sensor, Magnetostrictive or piezoelectric snesor or Micro-actuator, ...)

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 20
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 12
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 0
Nombre d'heures en Séminaire : 24
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

Solid state physics (Basics)

Nombre maximum d'inscrits

Remarques

This course is intended to accommodate 16 students from the University of Lille (in addition to the 16 students from Centrale Lille) as part of the master's co-accreditation between Centrale Lille and the University of Lille


UE 2 Advanced Wireless and Wired Technologies for UHD Communications

Advanced Wireless and Wired Technologies fos UHD Communications
Libellé du cours : Advanced Wireless and Wired Technologies fos UHD Communications
Département d'enseignement : EEA / Electronique Electrotechnique Automatique
Responsable d'enseignement : Monsieur PHILIPPE PERNOD
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 0
Grille des résultats :
Code et libellé (hp) : MR_ETECH_S3_AWW - Advanced Wireless & Wired Tech

Equipe pédagogique

Enseignants : Monsieur PHILIPPE PERNOD
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

Part I - Digital Communications Today's technological advancements mean that the amount of information has never been greater than it is today. It is growing at breakneck speed and comes in the form of images (still or moving), sound or digital data. On the other hand, there is a convergence between telecommunications networks and computer networks. Although these networks carry the same type of data stream (digital data, voice, video...) and are based on the same model (the OSI model), their requirements in terms of quality of service different. In this module, we will be interested only in the lower layers of the OSI model (Physical layer and principles of modulations), and more particularly in the physics of Radio Frequencies (in the terrestrial environment and guided) and in the principles of modulation / demodulation ( analog and digital). Course Map : - Chapter 1: Introduction to data transmission systems. - Chapter 2: Propagation of RF waves - RF link assessments. - Chapter 3: Analog modulations. - Chapter 4: Digitization of analog signals. - Chapter 5: Digital baseband transmissions. - Chapter 6: Digital modulations on carrier frequency. - Chapter 7: Noise in digital modulations. - Chapter 8: Synchronization, equalization and regeneration. Part II - Mobile Networks, IoT, UHS The lessons of "Advanced Communication Networks" cover three main points which are: 1) Cellular networks. 2) LPWAN (Low Power Wide Area Network) for IoT networks. 3) UHS (Ultra High Speed) communications. In the first part, the four generations (1G to 4G) of cellular networks are presented focusing on the aspect of the physical layer and an introduction to 5G technology is given. The second part mainly describes what LPWAN networks are and focuses on two French and well-known protocols, LoRa ™ and Sigfox ™. Finally, the last part concerns UHS communications including fiber and THz communications. Course Map : - Chapter 1: Telecommunications networks. - Chapter 2: Mobile telephone networks. - Chapter 3: IoT networks. - Chapter 4: UHS (Ultra High Speed) communications.

Objectifs pédagogiques

For Part I : At the end of the course, the student will be able to: - Sizing a transmission system based on specifications. - Build a radio frequency transmission system using Radio Software modules. - Know how to use the theoretical bases of digital transmission allowing a digital information source to be conveyed through an analog physical medium. For Part II : By the end of the module, students should have acquired the following skills: - Understand the differences between families of wireless technologies. - Assimilate basic knowledge on current and future cellular networks as well as new LPWAN technologies for IoT. - To be able to identify a wireless technology adapted to a specific use case. - Be able to set up a simple but complete IoT application.

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Continu
Commentaires: For Part I : Continuous monitoring - Homework on the sizing of digital telecommunications systems (33%). - LabView laboratories on the fundamentals of radio communications (33%). - Mini project on the implementation of a radio transmission on carrier frequency (33%). For Part II : - Practical work on setting up a LoRa network (50%). - Presentation on one of the technologies for IoT (50%).

Ressources en ligne

For Part I : - Handout and course videos. - Course transparencies. - 4 TD statements. - Self-correction training exercises. - Tutorials and online documentation of the Communications system design suite toolkit from LabView. For Part II : - Handout and course videos. - Course transparencies.

Pédagogie

For Part I : The teaching will be based on LabView's Communications system design suite toolkit. This working environment will allow the direct practice of the concepts studied in the framework of the module during practical seminars. The deepening and integration of these concepts will be achieved through a mini project. For Part II : Theoretical lessons (22h of lessons) are complemented by laboratory work (8h) which focuses on the LoRa protocol (WAN), where students analyze the LoRa protocol and create their first and complete IoT application, from data transmission to their viewing using popular applications / software (SDR Console, Arduino, Cayenne myDevices, etc.).

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 30
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 0
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 0
Nombre d'heures en Séminaire : 38
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

Basis of signal processing

Nombre maximum d'inscrits

Remarques

Mutual education with the Ecole Centrale de Lille Engineering G3-SIC course : - For Part I : Digital Communications - For Part II : Mobile networks, IoT and UHS Maximum 16 students for the ETECH master's degree students enrolled at Centrale Lille


UE 3 Neuromorphic Technologies for Spiking Neural Networks

Neuromoprhic Technologies for Spiking Neural Networks
Libellé du cours : Neuromoprhic Technologies for Spiking Neural Networks
Département d'enseignement : EEA / Electronique Electrotechnique Automatique
Responsable d'enseignement : Monsieur PHILIPPE PERNOD
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 0
Grille des résultats :
Code et libellé (hp) : MR_ETECH_S3_NTS - Neuromoprh Tech for Spiking N.

Equipe pédagogique

Enseignants : Monsieur PHILIPPE PERNOD
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

The objective is to teach students Neuromorphic Technologies for Impulse Neural Networks (ANN), the keystone of "third generation artificial intelligence". Brief program: 1) Bioinspired information processing: - Nerve impulse in the living (characteristics of the brain, neurons, coding, biological membrane) 2) Artificial Neural Networks (ANN): brief history, architectures, software/hardware approaches, plasticity, supervised/unsupervised learning 3) Pulse Neuron Networks (PNN) - hardware implementations - for 3rd generation AI: (i) interest (response to the energy challenge, for which applications), description of the neuromorphic technologies (NT) used - all CMOS or integrating synapses from nanoelectronics - (ii) use of the PNNs in the development of AI 4) Coupling of NNS with bioinspired artificial sensors (retina, cochlea) 5) Bioinspired computing for hybrid biology / technology applications for information processing

Objectifs pédagogiques

Objectives (in terms of know-how): The objective is to teach students Neuromorphic Technologies for Impulse Neural Networks (SNN), the keystone of "third generation artificial intelligence". The student will understand the basic building blocks (neurons, synapses) required for the deployment of SNNs, acquire a culture related to neuromorphic technologies all CMOS or co-integrating synapses from nanoelectronics: organic or non-organic, magneto-electric. The coupling with bioinspired artificial sensors (retina, cochlea, ...) will be addressed. An opening to more exploratory directions aiming at reproducing the principles of information processing observed in biological systems using emerging technologies will also be proposed. This approach is particularly interested in reproducing intelligent sensor networks, exploiting the properties of complex systems at the nanoscale (i.e. reservoir computing) and exploring the coupling of electronics and biology for information processing. Acquired skills (direct/indirect): Consolidate the scientific culture of Master 2 students concerning neuromorphic technologies dedicated to 3rd generation AI

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Continu
Commentaires: -

Ressources en ligne

Simulation software for practical works

Pédagogie

Lectures & Tutorials : 16 Practical work: 12 Personnel work: 20

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 16
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 0
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 12
Nombre d'heures en Séminaire : 0
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

Basics in Signal / Information processing

Nombre maximum d'inscrits

Remarques

This specific course is operated by University of Lille within the framework of the co-accreditation of the master between Centrale Lille and University of Lille.


UE 4 Energy for the Internet-Of-Things

Energy for the Internet-Of-Things
Libellé du cours : Energy for the Internet-Of-Things
Département d'enseignement : EEA / Electronique Electrotechnique Automatique
Responsable d'enseignement : Monsieur PHILIPPE PERNOD
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 0
Grille des résultats :
Code et libellé (hp) : MR_ETECH_S3_EIO - Energy for the Internet-Of-Thi

Equipe pédagogique

Enseignants : Monsieur PHILIPPE PERNOD
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

The objective of this teaching module is to appropriate new and innovative technologies for powering Connected Objects. Brief program: 1. Physics of energy conversion: - Thermodynamics: notion of thermal machine, efficiency, Carnot efficiency, first and second principles, heat transfers (conductive, conducto-convective, radiative), Fourier's law, analogy between thermal and electricity, notion of coupled dissipative transfers (Onsager relations) - Mechanics: notions of elasticity, displacement, deformation, Hooke's law (useful for the Piezo) 2. Issues and applications: Photovoltaic energy, vibrational and piezoelectric energy, thermoelectricity, rectification and energy storage 3. Practical aspects: The proposed development kit uses different energy recovery modalities (mechanical, push button), solar (photovoltaic). Radio transmission modules and a programming interface are also available. The student will have to realize a chain of recovery, sensor/measurement, transmission.

Objectifs pédagogiques

Objectives (in terms of know-how): - To know the concepts of thermodynamics, semiconductor physics, and mechanics useful for the study of energy conversion systems. - To know the typical orders of magnitude of the recoverable powers (and densities) for various energy sources. (Photovoltaic, Thermoelectric, Piezoelectric in particular). - To know for these different sources what are the materials, technologies and constraints in terms of size, efficiency and availability - Take in hand a development kit for connected objects, use the various energy sources, report on experimental work Acquired skills (direct/indirect): - Use the concepts of efficiency and coupled transports to describe different energy conversion mechanisms within the same theoretical framework. - To be able to compare the efficiency and the functioning of these mechanisms. - To be able to compare, with respect to a given use case, the potential of different energy sources. - To be able to understand the state of the art research of micro sources of energy recovery - Implement existing components to create an energy autonomous object.

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Continu
Commentaires: -

Ressources en ligne

For practical works, a development kit using different energy recovery modalities (mechanical, push button), solar (photovoltaic), radio transmission modules and a programming interface will be used.

Pédagogie

Lectures & Tutorials : 18 Practical work: 10 A development kit using different energy recovery modalities (mechanical, push button), solar (photovoltaic), radio transmission modules and a programming interface will be used.

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 18
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 0
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 10
Nombre d'heures en Séminaire : 0
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

Semiconductor physics

Nombre maximum d'inscrits

Remarques

This specific teaching is operated by University of Lille within the framework of the co-accreditation of the master between Centrale Lille and University of Lille.


BCC 2 Master the tools for signal processing, modeling and equipment driving

UE 1 Tools for Modeling, modeling and data processing

Tools for Modeling, modeling and data processing
Libellé du cours : Tools for Modeling, modeling and data processing
Département d'enseignement : EEA / Electronique Electrotechnique Automatique
Responsable d'enseignement : Monsieur PHILIPPE PERNOD
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 0
Grille des résultats :
Code et libellé (hp) : MR_ETECH_S3_TMM - Tools for Modeling,modeling DP

Equipe pédagogique

Enseignants : Monsieur PHILIPPE PERNOD
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

The objective of this module is to provide students with the necessary training on the main tools necessary for the modeling, design, instrumentation of smart systems and smart environments. - Matlab - Arduino - C Langage - Comsol Multiphysics - Labview

Objectifs pédagogiques

Be able to use the different tools in total autonomy for the realization of the different projects and practical works within the framework of the master.

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Continu
Commentaires: Assessment through practical projects

Ressources en ligne

- Matlab - Arduino - C Langage - Comsol Multiphysics - Labview - Computer room

Pédagogie

After a short introduction, the module mainly includes practical work on the different tools.

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 2
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 6
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 20
Nombre d'heures en Séminaire : 0
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

-

Nombre maximum d'inscrits

Remarques

-


BCC 3 Master the multiphysics and integration of devices

UE 1 Micro-nano Fabrication Techniques

Micro-nano Fabrication Techniques
Libellé du cours : Micro-nano Fabrication Techniques
Département d'enseignement : EEA / Electronique Electrotechnique Automatique
Responsable d'enseignement : Monsieur PHILIPPE PERNOD
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 0
Grille des résultats :
Code et libellé (hp) : MR_ETECH_S3_MFT - Micro-nano Fabrication Techniq

Equipe pédagogique

Enseignants : Monsieur PHILIPPE PERNOD
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

Our daily life is filled with a large quantity of microsystems in most of the objects we use: electronic components, sensors, loudspeakers, filters, imagers,… are indeed integrated into smartphones, cars, computers,… that we use on a daily basis. Innovation in this area is very rapid, both in terms of miniaturization and the complexity of technologies. Being a player in the technologies of tomorrow presupposes knowing the technologies of today as well as their manufacturing techniques. Two modules provide an understanding of micro-nanotechnologies. With these two modules, the entire micro-system design chain will be studied: from the physical design of a device to its integration, including the definition of its manufacturing process. 1. Micro and nanotechnologies, microfabrication and clean room This module aims to present microsystems as well as their micro-manufacturing techniques. The development of a manufacturing process for a given microsystem must take into account the specifications of each manufacturing technique. A practical work carried out in an educational clean room will allow the implementation of certain processes studied for the realization of a microsystem. 2. Micro and nano systems, on-board electronics, integration and packaging The first objective of this module is to present the physics of micro-nanosystems, an essential point in the design of devices. The second objective concerns the integration of microsystems into their environment: several points must be taken into account, such as the development of the microsystem's control / packaging electronics, the packaging of the chip and integration into various configurations.

Objectifs pédagogiques

Knowing how to understand, use and design a micro-nanosystem. Know the different micro-nano fabrication techniques in order to be able to develop the manufacturing process of a microsystem taking into account the different peculiarities of techniques and technologies.

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Continu
Commentaires: 1. Micro and nanotechnologies, microfabrication and clean room • Classroom questioning • Homework report • Practical work report 2. Micro and nano systems, on-board electronics, integration and packaging • Classroom questioning • Case study report

Ressources en ligne

- Course materials and exercises - Reference books - Links to online courses or videos - Micro-nano-fabrication Clean Room

Pédagogie

- Lessons: 40 hours - Teaching is organized in seminars, followed by self-study time through provided quizzes, exercises, readings and online videos - Practical work: 8 H - Fabrication of a micro-system in the micro-nano-fabrication Clean Room

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 22
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 18
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 8
Nombre d'heures en Séminaire : 0
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

Solid state physics (Basics)

Nombre maximum d'inscrits

Remarques

-


BCC 4 Design communicating objects

UE 1 Antennas for Mobile Networks and Connected Objects - 2

Antennas for Mobile Networks and Connected Objects - 2
Libellé du cours : Antennas for Mobile Networks and Connected Objects - 2
Département d'enseignement : EEA / Electronique Electrotechnique Automatique
Responsable d'enseignement : Monsieur PHILIPPE PERNOD
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 0
Grille des résultats :
Code et libellé (hp) : MR_ETECH_S3_AMN - Antennas Mobile Networks & CO

Equipe pédagogique

Enseignants : Monsieur PHILIPPE PERNOD
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

Le module concerne l’ingénierie des systèmes électroniques RF et THz avec un accent fort sur les dispositifs et circuits micro-ondes pour la communication sans fil et l'instrumentation. L'objectif de ce module est de fournir aux étudiants les bases nécessaires à la conception, la simulation, la réalisation, la caractérisation de dispositifs et de circuits hyperfréquences, et leur insertion dans les circuits de communication et de détection. Le module offre à la fois une formation théorique et pratique conduisant à la maitrise des technologies mises en jeu pour générer, transmettre, détecter, analyser des ondes électromagnétiques comme les ondes radio, les micro-ondes, et les ondes térahertz. Les connaissances acquises permettent la compréhension et le développement des dispositifs sur plusieurs niveaux de description couvrant la physique, les composants, les systèmes et les applications associées. On s’intéressera en particulier à l’analyse et la conception de composants et fonctions hyperfréquences : Lignes de transmission, guide d’ondes, Réseaux hyperfréquences, Amplificateur, Mélangeurs, Oscillateurs, et les antennes. Il s’agira également d’apprendre à établir un cahier des charges dans le domaine des hyperfréquences et à mettre en œuvre les solutions depuis la conception jusqu’à la réalisation et validation. Des exemples de conception, réalisation et validation sont intégralement traités sous forme de séminaires, études de cas et mini-projets. Sur le plan pratique une place fondamentale est attribuée aux travaux pratiques qui permettront aux étudiants de se familiariser avec des outils de CAO (logiciel ADS ) et également avec l’utilisation d’équipements de pointes disponibles sur le campus Lillois (Plateformes Univ-Lille et Centrale Lille Institut) et qui sont couramment utilisés par les professionnels du domaine. Plan du cours : 1. Introduction: historique et applications. 2. Théorie des lignes. 3. Diagramme de Smith & Adaptation d'impédance. 4. Propagation dans les guides d’ondes. 5. Réseaux hyperfréquences: Les paramètres S, Diviseurs de puissance et coupleurs. 6. Circuits actifs : Amplificateurs, Oscillateurs, Mélangeurs. 7. Introduction aux antennes et paramètres d'antenne

Objectifs pédagogiques

À l’issue du cours, l’élève sera capable de : 1. Bien comprendre les défis du design à très haute fréquence. 2. Calculer les paramètres des diverses lignes de transmission micro-onde. 3. Analyser le fonctionnement de circuits passifs variés. 4. Synthétiser les dispositifs passifs de base, en technologie guide d'onde et planaire. 5. Calculer les paramètres S des dispositifs micro-ondes (dipôles et quadripôles). 6. Comprendre le fonctionnement des dispositifs non-réciproques. 7. Utiliser à bon escient divers éléments actifs disponibles à ces fréquences. 8. Concevoir les circuits actifs aux radio fréquences ainsi qu'aux ondes centimétriques et millimétriques. 9. Expliquer les propriétés fondamentales caractérisant une antenne à l'émission et en réception, Calculer les différents paramètres la caractérisant, et dimensionner/concevoir une antenne. 10. Utiliser le logiciel ADS pour la conception de composants et circuits-hyperfréquences. 11. Utiliser les équipements de pointes couramment utilisés par les professionnels du domaine tel-que l’analyseur de réseau, le détecteur de puissance, etc.

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Continu
Commentaires: - Note TP CAO Hyperfréquences (ADS) (40%) - Note TP Caractérisation de composants et circuits hyperfréquences (40 %) - Note Mini-Projet. : Mise en œuvre d’une chaine de mesure dans le domaine des hyperfréquences (20%)

Ressources en ligne

- Transparents de cours - Enoncés de TD - Enoncés de TP CAO et Caractérisation - Livres open Access

Pédagogie

Le cours comporte des séminaires théoriques, des exercices et des séances de familiarisation à l'usage de logiciels de simulation et de CAO de circuits micro-ondes à l’aide de « Advanced Design System – ADS ». Des séances de travaux pratiques sont également effectuées qui permettront aux étudiants de se familiariser avec des équipement et matériels scientifiques couramment utilisé dans le domaine des hyperfréquences.

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 0
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 8
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 0
Nombre d'heures en Séminaire : 44
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

Physique des composants à semi-conducteurs.

Nombre maximum d'inscrits

Remarques

-


Semestre 4

BCC 5 Manage personal, technical and scientific projects

UE 1 Laboratory Research Project & Seminars

Laboratory Research Project & Seminars
Libellé du cours : Laboratory Research Project & Seminars
Département d'enseignement : EEA / Electronique Electrotechnique Automatique
Responsable d'enseignement : Monsieur PHILIPPE PERNOD
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 0
Grille des résultats :
Code et libellé (hp) : MR_ETECH_S4_LPR - Laboratory Research Proj & Sem

Equipe pédagogique

Enseignants : Monsieur PHILIPPE PERNOD
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

This module includes on the one hand, a set of lectures given by researchers and personalities from the business world in order to illustrate, deepen and broaden the subjects covered by the teaching modules of the training, and secondly, the realization by the student of a research, research & development or innovation project. The project constitutes an immersion experience in a research laboratory and aims to integrate the knowledge and skills associated with the course to be personalized and provide overall consistency of the training, as well as to consolidate the methodological achievements, particularly in project management. It is divided into two main parts: 1. The bibliographic part of the project The bibliographic study is closely linked to the theme of the project. The student will have to: - Research the scientific work carried out recently on the theme, within the databases usually used by researchers, theses, books, magazines, etc. provide a state of the art and of the theme, and position his subject relative to this state of the art. The summary document should be written in English in a peer-reviewed journal publication format. Much attention will be paid to references. The document must also present the objectives and specifications of the project. The methodological and technical choices will have to be argued. - Carry out an oral defense on his subject in front of a jury made up of teachers from the training course and supervisors. 2. Project implementation part The project is carried out in a research laboratory on an innovative subject and is supervised by one or more researchers. It concerns the themes addressed in the teaching units of the course. This project will end with the writing of a report, followed by a defense in front of a jury made up of the teaching team and supervisors.

Objectifs pédagogiques

At the end of the course, the student will be able to: - Know how to conduct a research project with both good autonomy and good interaction with his team - Find a solution to a problem - Personalize his background - Develop the expected autonomy during internship and in professional life - Apply, integrate and appropriate knowledge and skills - Consolidate his skills in project management - Complement his capacities, in particular on strategic vision and ethical management - Integrate knowledge and skills associated with the course and in project management Contribution of the course to the skills framework; by the end of the course, the student will have progressed in: - C1 - Bring out: Initial framing of the project - C1 - Dare: Post-analysis of the project - C2 - Represent and model: Model the system to be produced and make assumptions - C2 - Solve and arbitrate: Argue the choices made - C3 - Design a project / Program: Scoping and planning of the project - C3 - Pilot / Lead: Implements the piloting and management of the project - C3 - Close and capitalize on experience feedback: Regular monitoring of skills developed and final feedback - C4 - Know himself / Behave: Regular monitoring of skills developed and final feedback - C4 - Generate individual and collective performance: final feedback - C5 - Anticipate and commit: Involvement in the project

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Continu
Commentaires: - Bibliographic part of the project : 1 summary document + an oral defense - Project implementation part : 1 scientific report + a defense

Ressources en ligne

- Instructions on Moodle - Bibliographic databases accessible online - Host laboratory resources

Pédagogie

Autonomous work with regular progress points with supervisors

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 14
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 4
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 0
Nombre d'heures en Séminaire : 0
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

M1 level

Nombre maximum d'inscrits

Remarques

16 students from Centrale Lille


UE 2 Professional Communication Skills

Professional Communication Skills
Libellé du cours : Professional Communication Skills
Département d'enseignement : EEA / Electronique Electrotechnique Automatique
Responsable d'enseignement : Monsieur PHILIPPE PERNOD
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 0
Grille des résultats :
Code et libellé (hp) : MR_ETECH_S4_PCS - Professional Comm Skills

Equipe pédagogique

Enseignants : Monsieur PHILIPPE PERNOD
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

Objectifs pédagogiques

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Continu
Commentaires:

Ressources en ligne

Pédagogie

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 18
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 0
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 0
Nombre d'heures en Séminaire : 0
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

Nombre maximum d'inscrits

Remarques


UE 3 Internship (3 à 6 mois)

Internship
Libellé du cours : Internship
Département d'enseignement : EEA / Electronique Electrotechnique Automatique
Responsable d'enseignement :
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 0
Grille des résultats :
Code et libellé (hp) : -

Equipe pédagogique

Enseignants :
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

Objectifs pédagogiques

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance


Commentaires:

Ressources en ligne

Pédagogie

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 0
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 0
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 0
Nombre d'heures en Séminaire : 0
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

Nombre maximum d'inscrits

Remarques