Libellé du cours : | Numerical analysis |
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Département d'enseignement : | CMA / Chimie et Matière |
Responsable d'enseignement : | Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT / Monsieur JORAN ROLLAND |
Langue d'enseignement : | |
Ects potentiels : | 3 |
Grille des résultats : | Grade de A+ à R |
Code et libellé (hp) : | MR_TUR_CMA_NAN - Numerical analysis |
Equipe pédagogique
Enseignants : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT / Monsieur JORAN ROLLAND
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires
Résumé
The aim of this course is to introduce the fundamental notions of numerical analysis, which are necessary to implement a numerical resolution in fluid mechanics or use a preexisting Computational Fluid Dynamics (CFD) software. The topics presented in the lecture are as follow: -Necessity of numerical analysis, classification of differential equations and notion of convergence -Ordinary differential equations (time evolution problems) and convergence -Discretisation in space and convergence -Resolution of linear problem (in line with differential equations) -Methods of interpolation and approximation -Discretisation of partial differential equations (in time and space).
Objectifs pédagogiques
At the end of the course, the student will be able to: -Address the numerical solution of a differential equation -Recognize and understand the main numerical analysis methods - Propose and evaluate a method to solve differential equations of moderate complexity - Assess the methods used in a complex CFD codes (commercial or academic) The competences introduced in this lecture are : - Design of simple CFD software - Choice of option in a complex CFD software - Evaluation of numerical convergence
Objectifs de développement durable
Modalités de contrôle de connaissance
Contrôle Terminal
Commentaires:
Ressources en ligne
Numerical Analysis lecture notes, lecture slides Exercises sheets Textbooks: Analyse Numérique , M. Schatzman, Dunod
Pédagogie
Class sessions with active student participation will be set up with classical blackboard teaching. The last three sessions will be dedicated to exercises. The exercises sheets are given in advance prepared independently at home, and discussed during the sessions.
Séquencement / modalités d'apprentissage
Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : | 30 |
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Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : | 0 |
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : | 0 |
Nombre d'heures en Séminaire : | 0 |
Nombre d'heures en Demi-séminaire : | 0 |
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : | 0 |
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : | 0 |
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : | 0 |
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : | 0 |
Nombre d'heures en Heures Projets : | 0 |
Pré-requis
Mathematics course, Programming Language course