Syllabus des cursus de Centrale Lille

Master Aéronautique et espace / Parcours Turbulence

Semestre 1

BCC 1 Usages avancés et spécialisés des outils numériques

Numerical methods

Computer practices
Libellé du cours : Computer practices
Département d'enseignement : CMA / Chimie et Matière
Responsable d'enseignement : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT / Monsieur JORAN ROLLAND
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 2
Grille des résultats : Grade de A+ à R
Code et libellé (hp) : MR_TUR_SDM_CRP - Num met - Computer practices

Equipe pédagogique

Enseignants : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT / Monsieur JORAN ROLLAND
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

The aim of this course is to practice the numerical methods presented in the numerical analysis course and write FORTRAN programs that can solve differential equations. The students will also practice the writing of short reports on their programs.

Objectifs pédagogiques

At the end of the course, the student will be able to: Write a standard programs that: - solve ordinary differential equations - Inverse linear problems - Solve elliptic differential equations - Approximate and interpolate functions - Display the numerical results using an interpreted scientific computing software such as python, octave or matlab.

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Continu / Contrôle Terminal
Commentaires: The evaluation will be done by writing a program in limited time, along with a documentation explaining how the program is structured and presenting test cases.

Ressources en ligne

Exercise sheets

Pédagogie

Practice sessions where the student receive an exercise sheet, design, write, test and use a program and write a short report about it.

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 0
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 20
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 0
Nombre d'heures en Séminaire : 0
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

Numerical analysis course, programming language course.

Nombre maximum d'inscrits

Remarques

Numerical analysis
Libellé du cours : Numerical analysis
Département d'enseignement : CMA / Chimie et Matière
Responsable d'enseignement : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT / Monsieur JORAN ROLLAND
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 3
Grille des résultats : Grade de A+ à R
Code et libellé (hp) : MR_TUR_CMA_NAN - Numerical analysis

Equipe pédagogique

Enseignants : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT / Monsieur JORAN ROLLAND
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

The aim of this course is to introduce the fundamental notions of numerical analysis, which are necessary to implement a numerical resolution in fluid mechanics or use a preexisting Computational Fluid Dynamics (CFD) software. The topics presented in the lecture are as follow: -Necessity of numerical analysis, classification of differential equations and notion of convergence -Ordinary differential equations (time evolution problems) and convergence -Discretisation in space and convergence -Resolution of linear problem (in line with differential equations) -Methods of interpolation and approximation -Discretisation of partial differential equations (in time and space).

Objectifs pédagogiques

At the end of the course, the student will be able to: -Address the numerical solution of a differential equation -Recognize and understand the main numerical analysis methods - Propose and evaluate a method to solve differential equations of moderate complexity - Assess the methods used in a complex CFD codes (commercial or academic) The competences introduced in this lecture are : - Design of simple CFD software - Choice of option in a complex CFD software - Evaluation of numerical convergence

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Terminal
Commentaires:

Ressources en ligne

Numerical Analysis lecture notes, lecture slides Exercises sheets Textbooks: Analyse Numérique , M. Schatzman, Dunod

Pédagogie

Class sessions with active student participation will be set up with classical blackboard teaching. The last three sessions will be dedicated to exercises. The exercises sheets are given in advance prepared independently at home, and discussed during the sessions.

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 30
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 0
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 0
Nombre d'heures en Séminaire : 0
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

Mathematics course, Programming Language course

Nombre maximum d'inscrits

Remarques

Programing Language
Libellé du cours : Programing Language
Département d'enseignement : CMA / Chimie et Matière
Responsable d'enseignement : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT / Monsieur JORAN ROLLAND
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 2
Grille des résultats : Grade de A+ à R
Code et libellé (hp) : MR_TUR_CMA_PLA - Practical Language

Equipe pédagogique

Enseignants : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT / Monsieur JORAN ROLLAND
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

The aim of this course is to train the students on a programming language: FORTRAN, through presentations, practices and examples. The topics presented in the lecture are as follow: -Working with linux and the shell -Structure of FORTRAN programs, functions, subroutines and modules -TYPES and array, dynamic memory allocation -Loop and conditions structures (“for” , while and if ) -Using inputs and outputs (in consoles and in files, in ascii and binary) -Generating publishing-grade Portable Document Files (.pdf) using LaTeX, for report writing

Objectifs pédagogiques

At the end of the course, the student will be able to -Use a computer with a linux type operating system -Write standard programs with FORTRAN, compile them, debug them, validate them and use them -Produce .pdf documents with LaTeX. The competence introduced in this lecture are: -Programming -Use of an OS in command line

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Terminal
Commentaires: The evaluation will be done by writing a program in limited time, along with a short documentation explaining how the program is structured and what is the validation testcase.

Ressources en ligne

Lecture slides

Pédagogie

Lectures (30%) practice and exercises on a computer (70%)

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 0
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 20
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 0
Nombre d'heures en Séminaire : 0
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

Standard computer literacy

Nombre maximum d'inscrits

Remarques


BCC 2 Développement et intégration de savoirs hautement spécialisés

Experimental techniques

Experimental practice
Libellé du cours : Experimental practice
Département d'enseignement : CMA / Chimie et Matière
Responsable d'enseignement : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 2
Grille des résultats : Grade de A+ à R
Code et libellé (hp) : MR_TUR_CMA_EPR - Experimental practice

Equipe pédagogique

Enseignants : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

The lab sessions provide students with a practical insight into the modern experimental techniques used routinely for the study of turbulence. Different experiments are set up depending on the ongoing research in research groups. The measurement techniques are mainly the Hot Wire Anemometry and Particle Image Velocimetry used worldwide for the study of turbulence. Students are to participate to the set-up of the experiment, take measurements, process them and then post-process the data to verify the theories taught in the turbulence lectures.

Objectifs pédagogiques

The objectives of these lab sessions are to provide students with a practical insight into the modern experimental techniques used routinely for the study of turbulence.

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Continu
Commentaires:

Ressources en ligne

Several experimental benches

Pédagogie

Practice per group of 2 or 3 students. The bench is explained by a teacher and the students have to defne their scientific question and study them.

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 0
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 0
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 0
Nombre d'heures en Séminaire : 30
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

Fluid dynamics, experimental techniques, turbulence

Nombre maximum d'inscrits

Remarques

Optical field measurement
Libellé du cours : Optical field measurement
Département d'enseignement : CMA / Chimie et Matière
Responsable d'enseignement : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 2
Grille des résultats : Grade de A+ à R
Code et libellé (hp) : MR_TUR_CMA_OFM - Optical field measurement

Equipe pédagogique

Enseignants : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

The course objectives are to make students familiar with modern measurement techniques in fluid mechanics. Emphasis will be set on the advantages and drawbacks of each technique and on the accuracy of measurements. The course is shared into two sections : 1. Theory, force and point measurement - Introduction, what should we measure and why ? - Components of a measurement chain - Measurement uncertainties and errors - Mathematical tools - Fluid Mechanics facilities - Force measurement - Pressure measurements - Hot wire anemometry 2. Optical field measurement - The LASER - Flow visualisation - Laser Doppler Velocimetry (LDV) - Particle Image Velocimetry (PIV) - Optical density & spectroscopic measurements This lecture concerns the first part Optical field measurement Lectures will be complemented by practical work sessions on Hot Wire Anemometry and Particle Image Velocimetry, the two techniques in use to study turbulent flows. The links are evidenced for Turbulence essentials, Dynamics of viscous flow, Dynamics of compressible flow…

Objectifs pédagogiques

At the end of the course, the student will be able to: - To have a good background in experimental fluid dynamics. - To select the best method for an experimental fluid mechanics problem. - Analyze, define precisely the setup and compute the uncertainties. The competences introduces in this lecture are : - Conduct research and studies by implementing a multidisciplinary approach to solve complex scientific and technical problems of all or part of aeronautical or space systems. - Mobilize highly specialized knowledge, some of which is at the forefront of knowledge in a field of work or study, as a basis for original thinking - Solve problems to develop new knowledge and procedures and integrate knowledge from different fields

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Terminal
Commentaires: The evaluation will be done by a terminal exam.

Ressources en ligne

Experimental technics course material Exercises

Pédagogie

Class sessions with active student participation will be set up with classical blackboard teaching and powerpoint presentations. Each session will be followed by one or more exercises to be done independently and prepared at home. At the next tutorial session, these exercises will be corrected.

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 20
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 0
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 0
Nombre d'heures en Séminaire : 0
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

Good level in math, theory and point measurement and fluid dynamics

Nombre maximum d'inscrits

Remarques

Theory, force and point measurement
Libellé du cours : Theory, force and point measurement
Département d'enseignement : CMA / Chimie et Matière
Responsable d'enseignement : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 2
Grille des résultats : Grade de A+ à R
Code et libellé (hp) : MR_TUR_CMA_TFP - Theory, force and point measur

Equipe pédagogique

Enseignants : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

The course objectives are to make students familiar with modern measurement techniques in fluid mechanics. Emphasis will be set on the advantages and drawbacks of each technique and on the accuracy of measurements. The course is shared into two sections : 1. Theory, force and point measurement - Introduction, what should we measure and why ? - Components of a measurement chain - Measurement uncertainties and errors - Mathematical tools - Fluid Mechanics facilities - Force measurement - Pressure measurements - Hot wire anemometry 2. Optical field measurement - The LASER - Flow visualisation - Laser Doppler Velocimetry (LDV) - Particle Image Velocimetry (PIV) - Optical density & spectroscopic measurements This lecture concerns the first part Theory, force and point measurement Lectures will be complemented by practical work sessions on Hot Wire Anemometry and Particle Image Velocimetry, the two techniques in use to study turbulent flows. The links are evidenced for Turbulence essentials, Dynamics of viscous flow, Dynamics of compressible flow…

Objectifs pédagogiques

At the end of the course, the student will be able to: - To have a good background in experimental fluid dynamics. - To select the best method for an experimental fluid mechanics problem. - Analyze, define precisely the setup and compute the uncertainties. The competences introduces in this lecture are : - Conduct research and studies by implementing a multidisciplinary approach to solve complex scientific and technical problems of all or part of aeronautical or space systems. - Mobilize highly specialized knowledge, some of which is at the forefront of knowledge in a field of work or study, as a basis for original thinking - Solve problems to develop new knowledge and procedures and integrate knowledge from different fields

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Terminal
Commentaires: The evaluation will be done by a terminal exam.

Ressources en ligne

Experimental technics course material Exercises

Pédagogie

Class sessions with active student participation will be set up with classical blackboard teaching and powerpoint presentations. Each session will be followed by one or more exercises to be done independently and prepared at home. At the next tutorial session, these exercises will be corrected.

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 20
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 0
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 0
Nombre d'heures en Séminaire : 0
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

Good level in math and fluid dynamics

Nombre maximum d'inscrits

Remarques


Fluid Dynamics

Dynamics of compressible flows and similarity
Libellé du cours : Dynamics of compressible flows and similarity
Département d'enseignement : CMA / Chimie et Matière
Responsable d'enseignement : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 3
Grille des résultats : Grade de A+ à R
Code et libellé (hp) : MR_TUR_CMA_DCF - Dynamics of compressible flows

Equipe pédagogique

Enseignants : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

This course is the continuation of dynamics of viscous flow. The case of the inviscid compressible flow is treated according to the acoustic hypothesis (small perturbations), then isentropic assumption and finally for normal shock waves. The theory of similarity is discussed with emphasis on the Reynolds number. The analysis of the Navier-Stokes equations by orders of magnitude and normalization is detailed; to finish with the boundary layer equations and an introduction to linear stability. There are plenty of relations with the other courses of the master program which need the knowledge of the present lecture. The links are evidenced for Turbulence, Dynamics of viscous flow, Experimental techniques…

Objectifs pédagogiques

At the end of the course, the student will be able to: - To address a fluid mechanics problem of fluid movement. - Analyze, understand and model a problem. - To have a good background in fluid dynamics. The competences introduces in this lecture are : - Conduct research and studies by implementing a multidisciplinary approach to solve complex scientific and technical problems of all or part of aeronautical or space systems. - Mobilize highly specialized knowledge, some of which is at the forefront of knowledge in a field of work or study, as a basis for original thinking - Solve problems to develop new knowledge and procedures and integrate knowledge from different fields

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Terminal
Commentaires: The evaluation will be done by a terminal exam.

Ressources en ligne

Fluid mechanics course material Exercises

Pédagogie

Class sessions with active student participation will be set up with classical blackboard teaching. Each session will be followed by one or more exercises to be done independently and prepared at home. At the next tutorial session, these exercises will be corrected.

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 15
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 10
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 0
Nombre d'heures en Séminaire : 0
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

Good level in math and fluid dynamics

Nombre maximum d'inscrits

Remarques

Dynamics of viscous incomplessible flows
Libellé du cours : Dynamics of viscous incomplessible flows
Département d'enseignement : CMA / Chimie et Matière
Responsable d'enseignement : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 2
Grille des résultats : Grade de A+ à R
Code et libellé (hp) : MR_TUR_CMA_DVI - Dynamics of viscous flows

Equipe pédagogique

Enseignants : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

The aim of the course is to create a deeper and a wider knowledge of fundamental fluid mechanics. Emphasis is put on the governing equations. A red line through the course is the interpretations of flow phenomena in context based on the governing equations. Introduction on Continuous medium, Stress tensor, characteristics of fluid at rest and in motion are first given. Then, statics, kinematics and dynamics of inviscid are looked at. The momentum theorem and the Bernoulli principle are explained. The dynamics of viscous flow is then studied. The Navier-Stokes equations are derived and solved for some simple classical cases (Channel, pipe, Taylor-Couette flow). There are plenty of relations with the other courses of the master program which need the knowledge of the present lecture. The links are evidenced for Turbulence, Dynamics of compressible flows and similarity, Experimental techniques…

Objectifs pédagogiques

At the end of the course, the student will be able to: - To address a fluid mechanics problem of fluid movement. - Analyze, understand and model a problem. - To have a good background in fluid dynamics. The competences introduces in this lecture are : - Conduct research and studies by implementing a multidisciplinary approach to solve complex scientific and technical problems of all or part of aeronautical or space systems. - Design, develop and evaluate innovative solutions, products, processes or services using engineering methods and tools (requirements engineering, risk engineering, design, modeling and simulation software, etc.) to meet specifications.

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Terminal
Commentaires: The evaluation will be done by a terminal exam.

Ressources en ligne

Fluid mechanics course material Exercises

Pédagogie

Class sessions with active student participation will be set up with classical blackboard teaching. Each session will be followed by one or more exercises to be done independently and prepared at home. At the next tutorial session, these exercises will be corrected.

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 15
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 10
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 0
Nombre d'heures en Séminaire : 0
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

Good level in math

Nombre maximum d'inscrits

Remarques

Mathematics for fluid dynamics
Libellé du cours : Mathematics for fluid dynamics
Département d'enseignement : CMA / Chimie et Matière
Responsable d'enseignement : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT / Monsieur JORAN ROLLAND
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 2
Grille des résultats : Grade de A+ à R
Code et libellé (hp) : MR_TUR_CMA_MFD - Mathematics for fluid dynamics

Equipe pédagogique

Enseignants : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT / Monsieur JORAN ROLLAND
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

The aim of this course is to ensure that students master the fundamental mathematical notions used in fluid mechanics and expend as much as possible their knowledge in mathematics. Ideally, they should also acquire notions that will be used in numerical analysis, signal processing and machine learning. The topics covered are as followed: - Analysis (Integration, derivation, Fourier transform and series, in link with linear algebra) - Linear algebra (vector space and Euclidean vector space), linear mapping (matrices, inversion and diagonalization) - Complex number analysis -Differential equations (ordinary and elliptic problems) - Vector calculus and tensorial notations

Objectifs pédagogiques

At the end of the course, the student will be able to -perform the classical calculations appearing in fluid mechanics with an emphasis on understanding rather than application of recipes. -Understand the notions behind numerical analysis.

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Terminal
Commentaires:

Ressources en ligne

Lecture notes, lecture slides

Pédagogie

Flipped classroom, lectures and tutorials. Some textbooks are available in the master library.

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 20
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 10
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 0
Nombre d'heures en Séminaire : 0
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

Undergraduate mathematics

Nombre maximum d'inscrits

Remarques


Turbulence

Practice
Libellé du cours : Practice
Département d'enseignement : CMA / Chimie et Matière
Responsable d'enseignement : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT / Monsieur JORAN ROLLAND
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 3
Grille des résultats : Grade de A+ à R
Code et libellé (hp) : MR_TUR_CMA_PRA - Practice

Equipe pédagogique

Enseignants : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT / Monsieur JORAN ROLLAND
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

The students will receive a dataset of turbulent velocity field and work on it using a compiled or interpreted programming language to extract the main properties of turbulence out of it.

Objectifs pédagogiques

At the end of the course, the students should be able to perform some standard operations of turbulence data processing, coming either from experiments or numerical simulations.

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Continu
Commentaires: The student will write a report on the case they studied

Ressources en ligne

Experimental datasets, documentation.

Pédagogie

Work in group and autonomy, practical sessions.

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 0
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 10
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 0
Nombre d'heures en Séminaire : 0
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 20
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

Fluid mechanics course, turbulence course, mathematics course, numerical analysis and programming courses.

Nombre maximum d'inscrits

Remarques

Turbulence essentials
Libellé du cours : Turbulence essentials
Département d'enseignement : CMA / Chimie et Matière
Responsable d'enseignement : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 2
Grille des résultats : Grade de A+ à R
Code et libellé (hp) : MR_TUR_CMA_TES - Turbulence essentials

Equipe pédagogique

Enseignants : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

This course is taught by Prof. JC VASSILICOS Description: This course starts with describing what turbulence is for Newtonian fluids (Navier-Stokes equation, high Reynolds number, unsteadiness and randomness, turbulent kinetic energy dissipation, vorticity, in general three-dimensional) and limits itself to constant-density turbulent flows of Newtonian fluids. It then introduces the need for statistical methods, the ergodic theorem, the Reynolds decomposition and Reynolds stresses, the Boussinesq eddy viscosity hypothesis, and the relation of Reynolds stresses to vorticity. Then the course proceeds with the study of some basic wall flows: turbulent channel flow and turbulent boundary layers with and without zero mean pressure gradient. Much of their study is done with one-point statistics as a lot can be derived for these flows from the one-point momentum balance but the energy balance is also introduced as it is evidently equally important both for these particular wall flows but also in general, and in particular for turbulence modeling. A crucial aspect of the energy balance is the turbulence energy dissipation rate which is independent of viscosity at high enough Reynolds number. The course closes with a brief introduction to one-point turbulence modeling.

Objectifs pédagogiques

At the end of the course, the student will be able to: - use statistical methods in relation to the Navier-Stokes equation - understand the basic physics of wall turbulence and apply them to turbulence modeling - understant some basics of turbulence modeling

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Terminal
Commentaires: The evaluation will be done by a terminal oral exam.

Ressources en ligne

Written turbulence course notes Exercises

Pédagogie

Class sessions with active student participation will be set up with classical blackboard teaching. Sessions will be followed by tutorial sessions with exercises to be done independently during class and/or prepared at home. At the next tutorial session, these exercises will be corrected.

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 20
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 0
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 0
Nombre d'heures en Séminaire : 0
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

Good level in vector calculus and mathematics in general, and a prior introduction to fluid dynamics

Nombre maximum d'inscrits

Remarques


BCC 3 Communication spécialisée pour le transfert de connaissances

French

Culture
Libellé du cours : Culture
Département d'enseignement : CMA / Chimie et Matière
Responsable d'enseignement : Madame VERONIQUE DZIWNIEL / Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 2
Grille des résultats : Grade de A+ à R
Code et libellé (hp) : MR_TUR_CMA_FRC - Culture

Equipe pédagogique

Enseignants : Madame VERONIQUE DZIWNIEL / Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

Students will be able to gain a better understanding of both the specific aspects of French culture, the culture of Region Hauts de France and EuroRegion. Discovering French culture will be a useful opportunity to discuss cultural differences and tackle intercultural issues.

Objectifs pédagogiques

Students will be able to better understand the specificities of French culture and French work ethic, while exchanging on their own culture specificities. To reach these objectives, students will : -work on a variety of oral and written documents, artifacts, - confront the French culture to their own ones, through intercultural insights -discover the French culture through cultural visits, cultural events.

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Continu
Commentaires: Strong emphasis will be placed on active participation. Short written tests will be planned throughout the module.

Ressources en ligne

Any artefact, written and oral documents, focusing on French culture and intercultural issues.

Pédagogie

Interactive learning Use of authentic artefacts, written and oral documents, focusing on French culture and intercultural issues. Any artefact, written and oral documents, focusing on French culture and intercultural issues.

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 0
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 20
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 0
Nombre d'heures en Séminaire : 0
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

None

Nombre maximum d'inscrits

Remarques

Language
Libellé du cours : Language
Département d'enseignement : CMA / Chimie et Matière
Responsable d'enseignement : Madame VERONIQUE DZIWNIEL / Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 3
Grille des résultats : Grade de A+ à R
Code et libellé (hp) : MR_TUR_CMA_LAN - Language

Equipe pédagogique

Enseignants : Madame VERONIQUE DZIWNIEL / Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

Students will be able to express themselves and understand French, feel comfortable in everyday day, during their studies and in professional contexts.

Objectifs pédagogiques

To reach these objectives, students will be able to : -use their language skills to deal with written and oral documents, -feel at ease in class and everyday life situations (phone calls, health, shopping, administration …), -understand the French approach to scientific and professional documents (how to write an email, a cover letter, a CV, basic approach to scientific articles, etc …) NB : students will have the opportunity to take delf/dalf exams (at their own cost).

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Continu
Commentaires: Strong emphasis will be placed on active participation. Short written tests will be planned throughout the module.

Ressources en ligne

-Bibliography: Grammaire progressive du français, CLE international, Paris, (several levels) Vocabulaire progressif du français , CLE international (several levels) Jean-Luc Penfornis, Vocabulaire progressif du français des affaires, CLE INTERNATIONAL, (several levels) Claude Simard, Suzanne-G. Chartrand, Grammaire de base, De Boeck, Bruxelles, 2012 -Written and oral documents , videos, articles etc … -Didactic Equipment and software -real life artefacts

Pédagogie

Use of written and oral documents, real life artefacts Interactive learning

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 0
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 30
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 0
Nombre d'heures en Séminaire : 0
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

None : Courses will be tailored to the student’s level.

Nombre maximum d'inscrits

Remarques


Semestre 2

BCC 1 Usages avancés et spécialisés des outils numériques

Numerical simulation

Artificial intelligence
Libellé du cours : Artificial intelligence
Département d'enseignement : CMA / Chimie et Matière
Responsable d'enseignement : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT / Monsieur JORAN ROLLAND
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 2
Grille des résultats : Grade de A+ à R
Code et libellé (hp) : MR_TUR_CMA_AIN - Artificial intelligence

Equipe pédagogique

Enseignants : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT / Monsieur JORAN ROLLAND
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

Machine Learning and artificial intelligence are being more and more used in many areas of science and technology and have of course received some attention from the fluid mechanics and turbulence community. A fluid dynamicist should therefore have a clear idea of what these tools are, whether they should be used for his/her purpose and how can they be used. He should of course also know that machine learning does not necessarily equates to neural networks. This course will therefore be a short introduction to machine learning and its use in turbulence. The central principles of machine learning will be reminded and the main methods will be introduced. Recent applications to turbulence will be presented. Finally, some practices using pythons will be proposed

Objectifs pédagogiques

At the end of the course the student should be able to - Know the main principles of machine learning and data based methods. - Know the main types of machine learning (supervised/unsupervised/reinforcement learning etc.) and the main types of algorithms (nearest neighbours, parametric models, neural networks etc.) - Know some of the recent applications of machine learning in turbulence - Use a machine learning library on python to perform fundamental tasks

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Terminal
Commentaires:

Ressources en ligne

Lecture notes and transparencies Text of practices

Pédagogie

Lectures, computer practices

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 20
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 0
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 0
Nombre d'heures en Séminaire : 0
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

Numerical analysis course, mathematics course, programming course, fluid mechanics course, turbulence course

Nombre maximum d'inscrits

Remarques

CFD practices
Libellé du cours : CFD practices
Département d'enseignement : CMA / Chimie et Matière
Responsable d'enseignement : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT / Monsieur JORAN ROLLAND
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 2
Grille des résultats : Grade de A+ à R
Code et libellé (hp) : MR_TUR_CMA_CFD - CFD practices

Equipe pédagogique

Enseignants : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT / Monsieur JORAN ROLLAND / Monsieur SARP ER
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

The aim of this course is to familiarise the student with the use of Computational Fluid Dynamics (CFD) softwares such as StarCCM or openfoam to solve numerically the evolution equations of a flow with given control parameters. Following some instructions, the students will run simulations on canonical test cases (channel flow, backward facing step, flow around a cylinder and an airfoil) at lower and higher Reynolds number and assess the quality of the results.

Objectifs pédagogiques

-Learning how to install and set up a new CFD software -Designing a flow domain and a mesh for a numerical simulation -Choosing an adapted model given control parameters of a flow and assessing the quality of the numerical result (convergence, choice of model etc.) -Running the simulations, analyzing the result and writing a comprehensive report about them

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Continu
Commentaires: The evaluation will be done by a writing a report on all studied testcases.

Ressources en ligne

Exercise sheets, scientific literature (selected articles, NACA reports), data base of experimental results

Pédagogie

Practice sessions where the student receive the exercise sheet sets up and run the numerical simulation of a flow, after generating the flow domain and the mesh.

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 0
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 0
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 0
Nombre d'heures en Séminaire : 20
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

Numerical analysis course, fluid dynamics course, turbulence course, programming course, computer practice course

Nombre maximum d'inscrits

Remarques

High Performance Computing & High fidelity simulation
Libellé du cours : High Performance Computing & High fidelity simulation
Département d'enseignement : CMA / Chimie et Matière
Responsable d'enseignement : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 3
Grille des résultats : Grade de A+ à R
Code et libellé (hp) : MR_TUR_CMA_HPC - High. Perfor. Computing & HFS

Equipe pédagogique

Enseignants : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

This course is taught by Dr. LP LAVAL The course will provide the state of the art on high fidelity simulations (direct numerical simulations and large eddy simulations) of turbulent flows in academic and industrial configurations (isotropic turbulence, wall bounded flows, …). Then, the basis of high performance programming (MPI and OpenMP programming) are introduced. In a second part, the different families of subgrid scale models are presented and compared. The course will end with a personal practice in which the students perform and analyze a DNS and a LES of Homogeneous Isotropic Turbulence.

Objectifs pédagogiques

The first objective is to provide students with an overview of the possibilities with Direct Numerical Simulation (DNS) in several flow configurations. As DNS are usually associated to very large simulations and high performance computing . An introduction to parallelisation technics and languages such as MPI and OpenMP will also be offered. In a second part the aim is to provide a thorough knowledge about the theory of Large Eddy Simulation (LES). The different families of subgrid scale models (turbulent viscosity, scale similarity, ...) will be also presented and compared. The aim is to give to the students the ability to lead a project in HPC, design an algorithm for parallel codes and chose the parameters to generate a large numerical database of turbulent flows.

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Terminal
Commentaires: A report on the personnal practice describing the DNS and LES results obtained with a pseudo-spectral code

Ressources en ligne

Pédagogie

Class sessions will be set up with blackboard and presentation teaching. In a second part, a numerical code for direct numerical simulation is provided for a personal practice for which the students must modify the code to implement a new subgrid scale model.

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 20
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 10
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 0
Nombre d'heures en Séminaire : 0
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

Good skills in Fortran of C programming language and numerical methods and good knowledge on turbulence.

Nombre maximum d'inscrits

Remarques


BCC 2 Développement et intégration de savoirs hautement spécialisés

Advanced Turbulence

Turbulent flows and small-scale turbulence
Libellé du cours : Turbulent flows and small-scale turbulence
Département d'enseignement : CMA / Chimie et Matière
Responsable d'enseignement : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 2
Grille des résultats : Grade de A+ à R
Code et libellé (hp) : MR_TUR_CMA_TFS - Turbulent flows and small-scal

Equipe pédagogique

Enseignants : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

This course is taught by Prof. JC VASSILICOS Energy considerations motivate the need of two-point statistics for the understanding of the turbulence energy dissipation's independence on viscosity at high enough Reynolds number. The theory of two-point turbulence statistics is presented in a fully generalised Karman-Howarth framework which is then applied to locally homogeneous and locally stationary turbulence (equilibrium) to derive the main results of Kolmogorov 1941. The Taylor-Kolmogorov equilibrium relation for turbulence energy dissipation follows and its pivotal importance for turbulence phenomenology, theory and modeling is explained. This relation is then used to close the mass-momentum-energy equations for planar jets and planar wakes and it is shown how, on the basis of this relation, one can obtain the most basic and important properties of such boundary-free shear flows in cases where they are self-preserving: the jet/wake width growth with streamwise distance and the jet/width mean velocity/velocity deficit decay with streamwise distance. The course goes on to introduce the Turbulent/Non-Turbulent Interface (TNTI) and external intermittency, which is a remarkable phenomenon present very widely in turbulent shear flows. The TNTI is related to entrainment and jet/wake width growth and its mean speed relative to the flow is derived in terms of the Kolmogorov velocity. Finally, this second turbulence course also closes by demonstrating how some of this knowledge has been used in turbulence modelling, one-point turbulence model and the k-epsilon model in particular. Turbulence modelling requires some discussion of decaying homogeneous turbulence and homogeneous turbulence with uniform mean shear. This course's physical basis for two-point turbulence modelling such as Large Eddy Simulation is exploited in the turbulence simulation course.

Objectifs pédagogiques

At the end of the course, the student will be able to: - understand basic physics of interscale energy transfer, cascade and turbulence dissipation - understand the implications on these physics on turbulence dissipation scaling - derive from these physics and scalings theories of self-similar turbulent shear flows, use these theories broadly and apply their consequences to turbulence modeling - understand entrainment and the physics of the turbulent/non-turbulent interface and their consequences on turbulence prediction and modeling - know the caveats of current turbulence modeling and prediction methods

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Terminal
Commentaires: The evaluation will be done by a terminal written exam.

Ressources en ligne

Written turbulence course notes Exercises

Pédagogie

Class sessions with active student participation will be set up with classical blackboard teaching. Sessions will be followed by tutorial sessions with exercises to be done independently during class and/or prepared at home. At the next tutorial session, these exercises will be corrected.

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 20
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 0
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 0
Nombre d'heures en Séminaire : 0
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

Good level in vector calculus and mathematics in general, and a prior introduction to fluid dynamics

Nombre maximum d'inscrits

Remarques

Turbulent transport of particles
Libellé du cours : Turbulent transport of particles
Département d'enseignement : CMA / Chimie et Matière
Responsable d'enseignement : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 2
Grille des résultats : Grade de A+ à R
Code et libellé (hp) : MR_TUR_CMA_TTP - Turb. transport of particles

Equipe pédagogique

Enseignants : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

Lecture taught by Mickael Bourgoin from ENS Lyon This lecture presents the fundamental tools, both theoretical and experimental, of Lagrangian description of turbulence and of the turbulent transport of particles. The Lagrangian approach, where the dynamics and statistics of turbulence are analyzed along particle trajectories, is indeed the natural framework to address numerous problems, as dispersion and transport of particles and substances, which are omni-present in geophysical and environmental applications : transport of sediments, dispersion of pollutants, droplets in clouds, etc.. The last decade has known a renewed interest for the Lagrangian description of turbulence, after almost a century since the first developments by Taylor and Richardson. This revival is both driven by recent experimental technological advances (making of particle tracking one of the most accurate experimental measurements in fluid mechanics) and to the development of stochastic models, offering an interesting alternative to the usual Eulerian description of fluids. In this context, the lecture will focus on two main aspects : (i) the Lagrangian description of turbulence (transport of fluid tracers) and (ii) turbulent transport of material particles : - Lagrangian turbulence : • general motivations • single time Lagrangian statistics (velocity and acceleration of fluid particles) • two time statistics (increments, spectra and Lagrangian intermittency) ; • the single particle dispersion problem ; • the pair dispersion problem (the role of turbulent super-diffusivity) ; • the role of large scale anisotropy on Lagrangian dynamics ; • stochastic models of Lagrangian turbulence • experimental Lagrangian techniques ; - Turbulent transport of material particles : • general motivations • usual models for particle/turbulence interaction ; • inertial effects on single particle Lagrangian statistics (velocity, acceleration, intermittency) ; • finite size effects ; • collective effects ; role of gravitational effects (settling of heavy particles)

Objectifs pédagogiques

The objectives of this lecture are to provide students with an insight into the Lagrangian approach for the study of turbulence.

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Terminal
Commentaires: The evaluation will be done by a terminal exam.

Ressources en ligne

Course material Exercises

Pédagogie

Class sessions with active student participation will be set up with classical blackboard teaching and powerpoint presentation. Each session will be followed by one or more exercises to be done independently and prepared at home.

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 20
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 0
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 0
Nombre d'heures en Séminaire : 0
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

Fluid dynamics, experimental techniques, turbulence

Nombre maximum d'inscrits

Remarques


Applications

Aerodynamics
Libellé du cours : Aerodynamics
Département d'enseignement : CMA / Chimie et Matière
Responsable d'enseignement : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 2
Grille des résultats : Grade de A+ à R
Code et libellé (hp) : MR_TUR_CMA_AER - Aerodynamics

Equipe pédagogique

Enseignants : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

Objectifs pédagogiques

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Terminal
Commentaires:

Ressources en ligne

Pédagogie

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 20
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 0
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 0
Nombre d'heures en Séminaire : 0
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

Nombre maximum d'inscrits

Remarques

Turbulence & Turbomachinery
Libellé du cours : Turbulence & Turbomachinery
Département d'enseignement : CMA / Chimie et Matière
Responsable d'enseignement : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 2
Grille des résultats : Grade de A+ à R
Code et libellé (hp) : MR_TUR_CMA_TMA - Turbulence & Turbomachinery

Equipe pédagogique

Enseignants : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

This course is taught by Prof. A. Dazin and Dr. F. Romano The aim of the course is to give to the students: - A basic knowledge on the operation of turbomachinery - The link between the design of the machines and their performance - The numerical tools for the prediction of the machine performance and their internal flows with a particular emphasis on the effect of the turbulence model and the boundary conditions on the results reliability.

Objectifs pédagogiques

At the end of the course, the student will : - Know the different types of turbomachinery and their applications - Obtain a preliminary design of axial or radial pumps and compressors - Be able to carry out numerical simulations of turbomachinery and to analyze the effect of the boundary conditions and the turbulence model on the results quality

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Terminal
Commentaires: The evaluation is based on two projects on: - On the Preliminary Design of a machine - The numerical simulation of a second machine

Ressources en ligne

Fluid mechanics course material Computers, CFD code

Pédagogie

Lectures and theoretical and numerical tutorials

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 20
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 0
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 0
Nombre d'heures en Séminaire : 0
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

Global equations of Fluid Mechanics First and Second Principle of Fluid Mechanics and their application Basic knowledge on turbulence

Nombre maximum d'inscrits

Remarques


BCC 4 Appui à la transformation en contexte professionnel

Research internship

Research internship
Libellé du cours : Research internship
Département d'enseignement : /
Responsable d'enseignement :
Langue d'enseignement : Français
Ects potentiels : 15
Grille des résultats : Grade de A+ à R
Code et libellé (hp) : -

Equipe pédagogique

Enseignants :
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

Le stage a pour objet essentiel l’acquisition progressive de l’autonomie nécessaire au travail dans le domaine de la recherche. En dehors des compétences scientifiques liées au sujet proprement dit, les compétences visées sont l’adaptation au travail en équipe de recherche, la capacité à s’intégrer dans une dynamique de groupe, le développement d’une autonomie dans la recherche de solutions et leur élaboration, la contribution personnelle à la création de connaissances nouvelles.

Objectifs pédagogiques

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance

Contrôle Continu / Contrôle Terminal
Commentaires: Le stagiaire devra remettre un rapport à l'organisme d'accueil et le fera valider par celui-ci avant de le remettre à l'établissement d'enseignement

Ressources en ligne

Pédagogie

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 0
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 0
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 0
Nombre d'heures en Séminaire : 0
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

Nombre maximum d'inscrits

Remarques


Tronc commun

Industrial Seminar
Libellé du cours : Industrial Seminar
Département d'enseignement : CMA / Chimie et Matière
Responsable d'enseignement : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT
Langue d'enseignement :
Ects potentiels : 0
Grille des résultats : Grade de A+ à R
Code et libellé (hp) : MR_TUR_CMA_ISE - Industrial Seminar

Equipe pédagogique

Enseignants : Monsieur JEAN-MARC FOUCAUT
Intervenants extérieurs (entreprise, recherche, enseignement secondaire) : divers enseignants vacataires

Résumé

Objectifs pédagogiques

Objectifs de développement durable

Modalités de contrôle de connaissance


Commentaires:

Ressources en ligne

Pédagogie

Séquencement / modalités d'apprentissage

Nombre d'heures en CM (Cours Magistraux) : 0
Nombre d'heures en TD (Travaux Dirigés) : 0
Nombre d'heures en TP (Travaux Pratiques) : 0
Nombre d'heures en Séminaire : 12
Nombre d'heures en Demi-séminaire : 0
Nombre d'heures élèves en TEA (Travail En Autonomie) : 0
Nombre d'heures élèves en TNE (Travail Non Encadré) : 0
Nombre d'heures en CB (Contrôle Bloqué) : 0
Nombre d'heures élèves en PER (Travail PERsonnel) : 0
Nombre d'heures en Heures Projets : 0

Pré-requis

Nombre maximum d'inscrits

Remarques